Book: Wzrost gospodarczy jest i będzie nieograniczony
Często mówi się, że tylko szaleniec — lub ekonomista — mógłby wierzyć, że możemy zapewnić niepowstrzymany rozwój gospodarczy na naszej planecie, która pełna jest ograniczeń.
Sieroń: Good Economics nie takie dobre
Przede wszystkim, nie do końca wiadomo, o czym właściwie ta książka jest...
Juszczak: Decyzyjność, niepewność, deliberacja. Recenzja książki J. Mearsheimera i S. Rosato pt. „Jak myślą państwa”
Książka jest warta uwagi dla zainteresowanych teorią stosunków międzynarodowych, ale musi być czytana ostrożnie oraz krytycznie.
Shostak: Czy dane ekonomiczne mówiąc coś o prawdziwym świecie?
Szacunki, które opierają się na „czysto” teoretycznych modelach wywodzących się z wyobrażeń ekonomistów, są najprawdopodobniej oderwane od rzeczywistości.
Ekonometria i badania ilościowe
Earle: Liczby to nie rzeczywistość
Badania ilościowe, pomimo ich nominalnej dokładności, zawierają błędy popełniane przez osoby i organizacje, które je generują, gromadzą i finalnie aplikują.
Metodologia szkoły austriackiej
Rothbard: Powinności nauki
Właściwe podejście do człowieka koncentruje się zaś na pojedynczej osobie jako na centralnym, epistemologicznym i etycznym jej znaczeniu. Natomiast zwolennicy scjentyzmu nie stracą żadnej okazji, by umniejszyć wagę jednostki i zatopić ją w znaczeniu kolektywu.
Hollenbeck: Złożoność zmian klimatycznych - o metodzie naukowej i jej wyzwaniach
W świecie, w którym często przebijają się wyraziste opinie, prawdziwa dyskusja na temat zmian klimatu powinna rozpocząć się od pokornego przyznania się, uznając ograniczenia ludzkiej wiedzy.
Metodologia szkoły austriackiej
Patil: Niska preferencja czasowa jako czynnik tworzący cywilizację
Im bardziej rosną oszczędności oraz im bardziej zwiększa się podaż dóbr kapitałowych, tym większa jest tendencja do obniżania preferencji czasowej.
Ekonometria i badania ilościowe
Syrios: Ekonomiści to nowi astrolodzy
Ekonomia jest uznawana za nowoczesną i rozwiniętą naukę. Nie mniej jednak niektóre wnioski proponowane przez naukowców są conajmniej dalekie od rzeczywistości...
Metodologia szkoły austriackiej
Hülsmann: Zrozumieć prawdziwą naturę dobroczynności
Czas wyjaśnić te kwestie z perspektywy austriackej szkoły ekonomii!
Sieroń: Czy niewidzialna ręka przejdzie przez obwarzanek?
Nie taki pyszny obwarzanek, jak niektórzy sądzą...
Bylund: Edukacja ekonomiczna stała się dezinformacją
Współczesna ekonomia jako nauka jest w fatalnym stanie. Z edukacją ekonomiczną zdaje się być jeszcze gorzej.
Lach: Recenzja „Logic of Collective Action” Mancura Olsona
Ze względu na szczególny charakter tez, potencjalnie niebezpieczny ze względu na politykę publiczną, należy poddać ją drobiazgowej analizie i krytyce...
Lach: Efektywność sprawiedliwości i sprawiedliwość efektywności
Znajomość podstaw namysłu ekonomicznego pozwala lepiej spojrzeć na kwestię sprawiedliwości.
Lach: Ekonomia a historia prawa. Współzależności analizy ekonomicznej i historyczno-prawnej w myśli Jesúsa Huerty de Soto
Huerta de Soto zwraca uwagę na kwestię, która zazwyczaj nie jest dostatecznie mocno podkreślana, czyli na problemem legalności rezerwy cząstkowej.
Metodologia szkoły austriackiej
Jabłecki: Ilu handlarzy zmieści się w modelu matematycznym?
Dobry test przydatności teorii ekonomicznej polega na dokładnym zbadaniu jej założeń.
Czyżniewski: Automatyka a ludzkie działanie – kilka kwestii wartych wyjaśnienia
Czy odwołanie się do osiągnięc jednej z najważniejszych nauk technicznych pozwoli nam lepiej zrozumieć fundamentalne kwestie ludzkiego działania?
Rapka: Inflacja, koszty i pieniądz – czy w ostatnich latach widać jakąś zależność?
Konsensus dotyczący tego, co spowodowało inflację po pandemii COVID-19 zaczyna się kształtować. Jednak ciągle mamy doczynienia z ludźmi, którzy go nie uznają.
Metodologia szkoły austriackiej
Rapka: Czy szkoła austriacka jest bardziej formalistyczna niż główny nurt?
Czy faktycznie jest tak, że tylko szkoła austriacka dąży do uzyskania wiedzy pewnej na drodze apriorycznych rozważań teoretycznych.