Magness: Eugeniczne marzenie Keynesa
Istnieje tradycja łączenia państwowego zarządzania gospodarką z państwowym zarządzaniem populacją.
Znamenski: Rezerwaty Indian jako socjalistyczny archipelag
Rdzenni Amerykanie otrzymują więcej dotacji federalnych niż ktokolwiek inny w Stanach Zjednoczonych. Dotacje obejmują między innymi domy, opiekę zdrowotną, edukację i bezpośrednią pomoc żywnościową. Jednak pomimo nieprzerwanego napływu funduszy federalnych Indianie są najuboższą wspólnotą w całym kraju.
Hülsmann: Jak państwo niszczy rodzinę
Niedawno był Dzień Matki, jutro jest Dzień Dziecka - może warto zastanowić się, czy państwo rzeczywiście, jak twierdzi, wspiera rodziny, czy może - jak twierdzi Hülsmann - działania państwa mają mocno destruktywny wpływ na tradycyjną rodzinę?
Mayor: Łowcy-zbieracze - pierwotni libertarianie
Człowiek prymitywny żył w stanie politycznej niezależności i wolności gospodarczej przez miliony lat przed powszechnym zastosowaniem rolnictwa około dziesięciu tysięcy lat temu. Jego podstawowe zachowanie było zachowaniem egoistycznego indywidualisty, nie zaś altruisty opisanego w literaturze socjalistycznej. W rzeczywistości był on pierwotnym libertarianinem. Możemy być pewni, że współczesny człowiek dzieli z nim tę samą naturę.
Reid: Tyrania opiekunów kulturowych
Zamknięci w rezerwacie Jarawijczycy są przykładem grupy nękanej przez państwo w sposób ekstremalny. Pod pretekstwem ochrony dziedzitwa kulturowego, indyjskie władze nie pozwalają, by kilkuset członków wyspiarskiego plemienia korzystało z dobrodziejstw globalnej gospodarki. Co zatrważające, wielu przedstawicieli "cywilizowanego świata" takie działania popiera.
Heydel: Nowy styl życia
71 lat temu, 14 marca 1941 roku, w KL Auschwitz zginął prof. Adam Heydel. W tę rocznicę publikujemy kolejną, nigdy dotąd niepublikowaną pracę prof. Heydla, która będzie częścią Dzieł zebranych polskiego ekonomisty.
Machaj: Ekonomia parytetów i związków partnerskich
Po ostatnich wyborach parlamentarnych w Polsce stopniowo powraca debata dotycząca związków partnerskich oraz parytetów. Niestety, zgodnie z naturą polityki cała dyskusja jest mocno zideologizowana. Do problemu można jednak podejść bardzo ekonomicznie, ponieważ umożliwia to sformułowanie pewnych uniwersalnych obserwacji o tych i innych pomysłach. Naukowe wnioski z tych obserwacji zachowują swoją moc niezależnie od tego, jaki światopogląd wyznajemy.
Murphy: Czy antropolodzy obalili teorię Mengera?
Popularny blog „Naked Capitalism” przeprowadził wywiad z Davidem Graeberem, „antropologiem ekonomicznym”, którego nowa książka rzekomo podaje w wątpliwość powszechnie przyjęte przekonanie odnośnie do genezy pieniądza. Jeśli poglądy Graebera okażą się słuszne, to mogą stanowić kłopot dla szkoły austriackiej, ponieważ to właśnie Carl Menger po raz pierwszy podał systematyczne wyjaśnienie przyczyn, dla których ludzie odeszli od barteru na rzecz w pełni rozwiniętej gospodarki pieniężnej.
Wiebe: Psychologia ewolucyjna a uprzedzenia antyrynkowe
Ludzie mają wykształcone ewolucyjnie antyrynkowe przesądy. Zespół takich poglądów możemy nazwać ekonomią ludową. Żeby się jej pozbyć, trzeba niestety włożyć mnóstwo wysiłku w edukację ekonomiczną.
Kubisz: Refundacja in vitro
Refundacja in vitro zagraża znacznym wzrostem obciążenia budżetu, a w rezultacie ‒ portfeli podatników. W obecnym stadium koniunktury, przy dzisiejszych dochodach budżetu ten pomysł wydaje się wyjątkowo nieprzemyślany.
Pogorzelski: Meandry pracy domowej
Ponieważ zbliża się dzień kobiet, jest to dobra okazja, żeby powrócić do poruszonych przez Mateusza Machaja w poprzednim komentarzu wątków feministycznych. Tym razem jednak będzie nie o parytetach, ale o innym postulacie często ostatnio podnoszonym przez środowiska kobiece. Chodzi mianowicie o uprzywilejowanie pracy domowej kobiet.
Machaj: Legalizacja związków partnerskich
Obok słynnego od niedawna sporu o zapłodnienie in vitro i sporu o aborcję kwestia tak zwanej „legalizacji związków partnerskich” jest jednym z czołowych elementów prowadzonej w Polsce (jak i na świecie) wojny ideologicznej między lewicą i prawicą
Hülsmann: W jaki sposób państwo niszczy rodzinę?
Laissez faire - doktryna mówiąca, że państwo nie powinno nikomu przeszkadzać w korzystaniu z praw własności - jest imperatywem kategorycznym. Każdy powinien móc postępować ze swoją własnością według uznania i powinno to dotyczyć wszystkich okoliczności i sytuacji życiowych. Każdy może zarządzać tylko swoją własnością, zaś rzeczami innych ludzi tylko wtedy, kiedy wyrazili na to zgodę. W polityce społecznej laissez faire jest również najlepszą receptą. Polityka rodzinna jest tu bardzo pouczającym przykładem.
Anderson: Ekonomia końca życia
William L. Anderson pisze o sprawie Terri Schiavo oraz problematyce ekonomicznej i politycznej w służbie zdrowia. Artykuł niniejszy to tłumaczenie jednego z codziennych artykułów Mises Daily.